Cannabis sativa skiljer sig från sin kusin Cannabis indica, som är förbjuden i Frankrike, genom sitt innehåll av THC (tetrahydrocannabinol). Hampa omfattas av franska och europeiska bestämmelser som tillåter sorter med mindre än 0,2% THC i Europeiska unionen. De frön som används måste därför vara certifierade och listade i den europeiska katalogen.
Trots dessa restriktioner är Frankrike Europas överlägset ledande producent av hampa, vilket framgår av diagrammet från EIHA (Europeiska industriella hampaföreningen) nedan:
Areal med hampa i Europa 2016 (i hektar)
Även om odlingen av hampa går tillbaka till mänsklighetens allra första tid, försvann den nästan under 1900-talet på grund av bristande intresse. I dag har den dock fått ett uppsving, eftersom den passar perfekt för samhällets och miljöns förväntningar.
Hampa är en särskilt tålig växt med liten känslighet för sjukdomar. Den snabba tillväxten och den låga energiförbrukningen gör den lätt att odla, utan GMO eller bekämpningsmedel. Dess livscykel på fyra till fem månader innebär att den kan odlas snabbt och att avkastningen är hög. Hampa är därför en fördelaktig gröda ur både ekonomisk och ekologisk synvinkel.
Den franska industrin har tagit fasta på dessa fördelar och erbjuder hampodling utan GMO, herbicider, fungicider eller insekticider.
Aktörerna i den franska sektorn är samlade i ett kollegium av producenter och bearbetningsföretag(Interchanvre) som är utspridda över Frankrikes fyra hörn.
Aktörer inom den franska hampaindustrin
Aktörerna inom den franska industrin arbetar för en ekologiskt ansvarsfull odling. Från skörd till industriell bearbetning är processen 100% mekanisk och inga kemikalier används.
Dessutom används nästan hälften av produktionen (45%) lokalt, vilket främjar bioekonomin.
Dess goda egenskaper och mångfalden av avsättningsmöjligheter gör hampan till en "guldklimp" i jordbruksvärlden.
Trots detta är branschen fortfarande inte särskilt känd och det är upp till oss alla att försvara den franska hampan. Genom våra val, som distributörer och konsumenter, kan vi hjälpa industrin att hävda sitt ledarskap och offentliggöra de ansträngningar som görs när det gäller innovation, respekt för miljön och socialt ansvar.
Källor: InterChanvre